Zrób coś dla kręgosłupa!

Bolą Cię plecy, gdy pochylasz się lub prostujesz? Odkurzanie i prasowanie sprawia Ci kłopot? Zapewne przy tych pracach nie zachowujesz właściwej postawy. Zobacz co możesz zrobić dla swojego kręgosłupa.

Błędne ruchy powtarzane każdego dnia mogą w pewnym momencie przeobrazić się w zagrożenie dla zdrowia. Dlatego tak ważne jest przede wszystkim dla układu ruchu, prawidłowe wykonywanie codziennych czynności.

Twój kręgosłup bardzo nie lubi, gdy odkurzasz. Długie przebywanie w pozycji pochylonej źle wpływa na kondycję odcinka lędźwiowego (dół pleców) i szyjnego. Dlatego dobierz długość rury od odkurzacza tak, aby utrzymać wyprostowaną pozycję. Podczas sprzątania rób przerwy – co najmniej 10 minut na każdą godzinę. Kręgosłup nie lubi też, gdy prasujesz – jeśli długo stoisz pochylona, mocno go przeciążasz. Dlatego prasuj w pozycji wyprostowanej, stojąc z jedną nogą podpartą na podnóżku. Deska powinna być na wysokości Twoich bioder, a łokcie zgięte pod kątem prostym.

bolące plecy
źródło: pixabay.com

Na prace, podczas których musisz trzymać ręce pod linią ramion lub ponad głową kręgosłup odpowiada bólem. To dlatego, że cierpi podczas np. mycia okien. Ból wynika z przyjęcia nienaturalnej pozycji, a zadzieranie głowy do góry przeciąża górne partie naszego ciała. Okna myć musisz, ale rób co chwila przerwę, rozluźnij ręce, wykonaj kilka krążeń głową, aby odciążyć odcinek szyjny kręgosłupa. Czy wiesz, że banalne zmienianie pościeli może doprowadzić do drobnych urazów kręgosłupa? To wynik zbyt dynamicznych ruchów lub przeciążenia. Dlatego rozkładając pościel staraj się nie sięgać z jednego końca łóżka na drugi. Gdy dopasowujesz kołdrę do podszewki, stój prosto i unikaj gwałtownych ruchów.

Zatem reasumując na nasze zdrowie wpływa nie tylko dieta i zaplanowane ćwiczenia, ale również suma wielu powtarzalnych czynności, które wykonujemy w ciągu dnia. To, jak się pochylamy lub w jakiej pozycji oglądamy telewizję czy prasujemy ma ogromne znaczenie dla naszej kondycji. Niewłaściwa postawa podczas nawet drobnych prac domowych stanowi spore obciążenie dla organizmu i w konsekwencji może doprowadzić nawet do kalectwa.

Na sam koniec jeszcze taka ciekawostka. Otóż kręgosłup każdego z nas składa się z 33 lub 34 kręgów: 7 szyjnych, 12 piersiowych, 5 lędźwiowych, 5 krzyżowych. 4 – 5 zrośniętych kręgów tworzy kość ogonową. Jest naturalnie wygięty (z profilu ma kształt litery S).